Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Elk kind moet kunnen zeggen: ‘Ik wil niet gepest worden.’ Dat is het uitgangspunt van voormalig basisschooldirecteur Onno van Ulzen. De aanpak die hij toepaste op verschillende scholen bleek keer op keer te werken. Hij beschrijft zijn ervaringen en het antipesttraject dat hij ontwikkelde in dit boek. Het is een training voor basisscholen die ervoor zorgt dat iedereen zich ervan bewust wordt dat pesten geen optie is en dat het pesten stopt.‘Als ik terugdenk aan mijn basisschoolperiode is dat niet met warme gevoelens, integendeel zelfs. Deze jaren hebben mij niet alleen als kind zeer beschadigd. Tot op heden jeuken de mentale littekens en het heeft meer dan tien jaar hulpverlening gekost om met de gevolgen te leren omgaan.’Kinderen spelen een actieve rol binnen het traject. Ze beginnen met bepalen wat het verschil is tussen pesten en plagen. Gepesten vertellen hun verhaal en pesters worden zichtbaar. Het gepeste kind krijgt twee advocaten – kinderen uit de groep – die pestgedrag direct melden. Indien nodig worden er ook twee rapporteurs aangesteld (ook vrijwilligers uit de klas), die indien nodig wekelijks melding maken van conflicten in de groep. De kinderen onderzoeken wat vriendschap inhoudt en hoe je goed met elkaar omgaat, ook als iemand niet je vriend is. De ouders worden betrokken bij het traject en met hen wordt duidelijk gecommuniceerd. Zo ontstaat een veilig klimaat waarin iedereen zich durft uit te spreken. De auteur beschrijft ook het belang van door iedereen gedragen waarden.‘Ik heb geleerd dat pesten hele erge dingen kan veroorzaken. Ik heb geleerd dat de pester normaal thuis een probleem heeft of vroeger zelf werd gepest. Ik heb geleerd dat wij ook pesters waren. Ik heb geleerd dat je jezelf moet zijn. Ik heb geleerd dat vriendschap belangrijk is.’
Pesten --- pesterijen op school --- Basisonderwijs --- Pesten : basisonderwijs --- 455.1 --- Pesten ; basisonderwijs --- 371.21 --- Didactics --- Primary education --- pesten --- basisonderwijs
Choose an application
Het boekje biedt kinderen een stappenplan met veel praktische tips. Ze kunnen erin opschrijven en tekenen wat pesten voor hen betekent.
177.8 --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Pesten --- S2007805.JPG --- pesterijen op school --- 454.9 --- pesten --- 371.21 --- Pesten. --- Didactics of social education --- Educational psychology --- kinderen --- zelfvertrouwen
Choose an application
Meidenvenijn komt overal voor: in de klas, op het plein én thuis, maar ook in de digitale wereld. Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het resultaat: bazige kliekjes en meisjes die eenzaam onder aan de pikorde bungelen. Meidenvenijn lijkt misschien onschuldig, maar het brengt schade toe, soms een heel meisjesleven lang. Wat doe je met meidenvenijn in je groep? Heb je misschien het idee dat je het nooit goed kunt doen, omdat de dametjes altijd vinden dat je partij trekt? Dit boek is geschreven voor onder anderen groepsleerkrachten, ib’ers en gedragsspecialisten, en kan behulpzaam zijn bij het voorkomen, signaleren en aanpakken van meidenvenijn. In dit praktische boek wisselen theorie, praktijkverhalen, werkvormen en tips elkaar af.
basisonderwijs --- meisjes --- pesten --- pesterijen op school --- Pesten --- Meisjes --- Basisonderwijs --- 455.1 --- Lager onderwijs --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 371.21 --- Preventie --- Meisje
Choose an application
pesten --- ouders-kind relatie --- Educational sciences --- assertiviteitstraining --- Pesten --- kinderpsychologie --- pesterijen op school --- 159.987 --- 371.21 --- Affective and dynamic functions --- Didactics of social education --- sociale psychologie
Choose an application
Meer dan 30.000 kinderen en jongeren worden elk jaar intens gepest op Vlaamse scholen. Hoe voorkom je dat kinderen en jongeren elkaar uitsluiten, beledigen en kleineren? Hoe pak je pestproblemen succesvol aan?De job als leerkracht is al zwaar, je moet haast een superheld zijn om het pestgedrag de baas te kunnen.Dit boek bundelt inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Hoe schrijf je een visie uit? Hoe begeleid je leerkrachten? Hoe maak je kinderen weerbaar en zelfzeker, zodat ze geen nood hebben aan pesten?Het boek is gebaseerd op goede praktijken in de schoolcontext, en richt zich op leerkrachten uit de lagere school en het secundair onderwijs.Haal alvast je heldencape uit de kast en geef je anti-pestbeleid een boost met inspiratie, praktische tips en goede voorbeelden uit de praktijk.
Pesten --- pesterijen op school --- #PBIB:+107.22 --- 454.9 --- pesten --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- leerlingen --- 371.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Didactics of social education --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Preventie --- Conflicthantering --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen
Choose an application
‘Een schreeuw om hulp’ begint en eindigt met de noodkreet van Andrew, een jongen die het pesten niet meer aankon. Voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormden de leidraad om de “No-Blame-aanpak” bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. Dit boek wil je overtuigen van deze niet bestraffende en probleemoplossende strategie. Dit boek licht de 'No Blame'-aanpak toe, een niet bestraffende en probleemoplossende strategie en probleemoplossende strategie. De voorbeelden en een uitgeschreven stappenplan vormen de leidraad om de 'No Blame-aanpak' bij pesten toe te passen op school of daarbuiten. In deze aanpak wordt de verantwoordelijkheid voor het pestprobleem bij de groep gelegd. De pester(s), de meelopers en een aantal neutrale medeleerlingen worden samen gebracht en gaan op zoek naar mogelijke oplossingen. Deze aanpak heeft niet tot doel de feiten in vraag te stellen of nogmaals te bespreken. Evenmin wordt de pester beschuldigd of gestraft. Het is aan de groep om een aantal voorstellen te doen om het negatieve gevoel bij het slachtoffer weg te nemen of te verminderen. Op die manier wil men de empathie van de pester en de medeleerlingen aanwakkeren.
Educational psychology --- onderwijs --- Social problems --- Personality development --- pesten --- #PBIB:+107.22 --- kinderen --- pesterijen op school --- 454.9 --- 467 --- 478.9 --- Kinderen --- Pesten --- 177.8 --- Methodiek --- Onderwijs --- Pesten ; onderwijs --- Pesten ; preventie --- Preventie --- Samenleving --- 419.3 --- 186.4.2 Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- 301.15 --- 371.21 --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige vormingsgebieden --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- kinderen en jongeren --- preventie
Choose an application
In dit boek geeft Olweus in kort bestek, helder en nauwgezet de oorzaken, achtergronden en gevolgen van treiterproblemen weer. Hij stelt tevens een meersporig begeleidingsprogramma voor, dat zonder veel moeite in de alledaagse schoolpraktijk kan worden ingepast en dat bewezen heeft succesvol te zijn. Daarnaast rekent Olweus af met een aantal onjuiste opvattingen over treiteren, zoals de misvatting dat de ontwikkeling van een kind wordt gestimuleerd door extreme uitdaging en belasting. Bij treiteren pakt dat helemaal verkeerd uit: opvoeders die niets aan treiteren doen, accepteren en stimuleren een gestoorde ontwikkeling.
Ontwikkelingspsychologie --- speciale problemen. --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijs --- Personality development --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Educational psychology --- agressie --- pesten --- pesterijen op school --- leerkrachten-leerlingen --- schoolmaatschappelijk werk --- 371.062 --- #GBIB:IDGP --- pedagogiek --- 419.3 --- Pesten ; leerlingen --- Pesten --- 454.9 --- 371.062 Aanpassing aan de school. Schoolweerbaarheid van scholieren --- Aanpassing aan de school. Schoolweerbaarheid van scholieren --- 371.21 --- 371.22 --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Agressie --- 467 --- pesten (ler) --- Pesten : school
Choose an application
Op basis van onderzoeksresultaten en feed-back van proefscholen is een actieprogramma tegen pesten ontwikkeld dat op drie nieveaus werkt : - op schoolniveau is uitgewerkt hoe scholen een gedragscode tegen pesten kunnen uitwerken en op welke wijze de schoolstructuur dit proces kan ondersteunen. Op groepsniveau : in de klassen wordt gestart met de video. Daarop volgt een reeks van 8 tot 12 lessen met actieve werkvormen zoals groepswerk en rollenspel. Op begeleidingsniveau : in het luik individuele gesprekken komen achtergrondskenmerken van pestkoppen en slachtoffers, van belang bij gesprekken, aan bod. Ze vormen de basis voor de individuele contactnamen met de kinderen en adolescenten. Het programma is geschikt voor gebruik in het basisonderwijs en in het secundair onderwijs. (Bron: boekcover) De film vertelt het verhaal van Arne en Lien, een jongen van 14 jaar en een meisje van 12 jaar, die beiden gepest worden. In de film wordt één schooldag gevolgd. De aansluitende didactische versie bevat 6 fragmenten uit de film waarbij telkens één personage of één gebeurtenis gevolgd wordt. Elk fragment vormt de start van een klasgesprek of een rollenspel. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Pesten --- Leerlingen. --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pesten --- 455.1 --- pesten --- pesterijen op school --- schoolmaatschappelijk werk --- rollenspel --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Pesten op school --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- school --- preventie --- scholen --- 419.3 --- 371.21 --- 371.3 --- Overige vormingsgebieden --- Onderwijs --- Preventie --- Didactics of social education. --- Personality development. --- Social problems. --- Teacher education. Teacher's profession. --- onderwijs. --- pesten. --- Social problems --- Personality development --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of social education --- onderwijs
Choose an application
Kinderen worden vaak gepest op school. Dit roept heel wat vragen op bij ouders, leerkrachten en directies : "Hoe kunnen we pesten voorkomen? Hoe kunnen we de sfeer op school verbeteren?" De auteur willen het pesten op school bespreekbaar maken. Daarom hebben ze vanuit hun ervaring met deze problematiek en het preventiewerk dit boek samengesteld. Het is een preventiepakket voor leerkrachten van de derde graad van de basisschool en de eerste graad van het middelbaar onderwijs. In concrete stappen maken de auteurs duidelijk hoe men op elk niveau - het beleid, de school, de klas, - pesten kan voorkomen. Alle partijen worden hierbij betrokken : zowel de pestkoppen als hun slachtoffers, de meelopers, de leerkrachten, de directies en de ouders.
pesterijen op school --- preventie --- pesten --- 456.8 --- 467 --- pesten (ler) --- Pesten ; onderwijs --- Pesten ; preventie --- Pesten op school --- Pesten --- 454.9 --- 419.3 --- Preventie --- 371.21 --- 361.01 --- Vormingsgebieden --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- Social problems --- Educational psychology --- onderwijs --- Pesten ; leerlingen ; preventie --- 371.062 --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:+107.22 --- 455.1 --- 478.9 --- Vredesopvoeding --- slachtoffers van pesten --- 371.062 Aanpassing aan de school. Schoolweerbaarheid van scholieren --- Aanpassing aan de school. Schoolweerbaarheid van scholieren --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Overige vormingsgebieden --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Onderwijs --- Agressie
Choose an application
Dit boek bespreekt wat sociaal-emotioneel leren (SEL) juist inhoudt en hoe je dit kunt implementeren in de school. De schrijver benadrukt hoe SEL voorafgaat aan het leren, en hoe een preventieve aanpak veel schoolse problemen zoals conflicten, pesten en probleemgedrag kan voorkomen. Het boek is opgebouwd uit drie delen: een algemene inleiding, focus op 5 basiscompetenties binnen SEL, en een praktische handleiding om te starten met een SEL-programma op jouw school.
Sociale vaardigheden ; kinderen. --- sociale opvoeding --- Developmental psychology --- Didactics of social education --- sociale ontwikkeling --- identiteit --- sociaal emotionele problemen --- pesten --- gedragsproblemen --- didactiek --- pesterijen op school --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Pesten --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 478.9 --- 433.4 --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- Sociale opvoeding --- Gedrag ; kinderen --- Emoties ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- 371.3 --- 371.21 --- Overige vormingsgebieden --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- Sociale ontwikkeling
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|